Arrowshk

You give up a few things, chasing a dream.

Köpeavtal och dess värden

Publicerad 2012-12-01 23:26:05 i Allmänt,

Jag tror de flesta hoppuppfödare idag har köpeavtal.
Dessa ser ganska likadana ut oavsett från vem du köper kaninen ifrån.
 
Det är en lång radda med punkter som du måste följa, annars blir du svartlistad och idiotförklarad!, nejdå haha men typ.
 
Jag vet inte hur många gånger detta har kommit upp på tal med ustställare (nej jag tänker inte dra alla över en kam, men det är utställare jag haft dessa diskussioner med och som uppenbarligen inte samtycker med mej).
 
Inga problem, vi har alla olika sätt att se på saker och ting (och tur är väl det ;)), men jag blir lite less på resonemanget "köpeavtal är ej juridiskt bindande och därför helt värdelöst".
Javisst är de inte juridiskt bindande, jag kan inte ta mitt köpeavtal och springa till advokaten så fort någon bryter mot en punkt på mitt köpeavtal, jag kommer bli utkastad därifrån illa kvickt och bli ombedd att söka hjälp (eller kanske inte men va fan).
 
Jag är nöjd med mitt köpeavtal, nu när jag tittar på det känner jag att jag kanske borde uppdatera det och formulera om vissa saker men jag är ganska nöjd med det i allmänhet.
 
Jag är rädd om mina uppfödningar, jag kan inte säga något annat. Jag vill att mina kaniner ska komma till en människa som inte parar kaninen med en kanin med bettfel,  eller säljer kaninen efter en månad för den var inte "duktig nog" 
 
Enda sättet för mej att se till att detta inte händer är att få köparen att skriva på ett köpeavtal där vi kommer överrens om att alla dessa punkter ska följas. Hittils har ingen protesterat mot dem.
 
Jag tycker det är bättre att man har ett köpavtal och ett häfte med härstamning och allt detta, det är inte bara kul att bläddra i utan det är kul att göra också, och framförallt, skriver man med all känd släkt så som jag gör så är den ju underbar att titta i bara för att se vad kaninen har för kända led!.
 
min tumregel: kan du inte ta mina punkter, prata med mej om den punkten du har problem med, och kan vi inte komma överrens så finns det massor av andra kaniner att köpa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jansson

Kaninhopparnörd på riktigt blir man först när man kan stå rakryggad och säga det högt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela